Изкуството все по-близо до нас
4 минутиИванка Данева
Искате ли на живо да разгледате оригинали на Едуард Мане, художникът, който хвърля моста между реализма и импресионизма? Или на Жан-Батист Арман Гийомен – „непознатият“ импресионист и литограф, участвал в Първата изложба на импресионистите през 1874 г. и най-дълго живелия техен представител, до 1927 г.?
Не е необходимо да пътувате до Париж или до някой световен музей на изобразителното изкуство. Можете да ги видите съвсем наблизо – в димитровградската Художествена галерия „Петко Чурчулиев“. Вече повече от два месеца тук жителите и гостите на града могат да посетят изложбата „Френски импресионисти – графика“, която се показва за първи път в България, а преди това е гостувала в Словения, Полша и Румъния. Тя съдържа 37 оригинални графични творби на едни от най-известните майстори на модерното изкуство, сред които и Пол Гоген, Пиер-Огюст Реноар, Пол Сезан, Анри дьо Толуз-Лотрек и Алфред Сисле. Показаните графики са част от художественото наследство на тези художници, което се намира в колекциите на най-големите национални музеи и галерии по целия свят. Колекцията е притежание на двамата братя французи с грузински корени – Александър и Василий Кесаури.
Изложбата ще остане в Димитровград до 13 януари 2024 г.
Художествената галерия „Петко Чурчулиев“ отдавна се е превърнала в средище, което доближава изкуството до неговите ценители. Създадена през 1962 г., открита в един и същи ден – 24 май – с Народната астрономическа обсерватория и планетариум „Джордано Бруно „, в началото се е помещавала в сградата на обсерваторията в парк „Вапцаров „. По-късно за нейните нужди е преустроен партерния етаж на един от блоковете в центъра на града. Най-дълго – от 1978 г. до 2015 г.- уредничка е художничката Надежда Стойнева. Преди нея галерист е бил Петко Чурчулиев, чието име носи тя, и който поставя началото на фонда на галерията. Днес в този фонд се съхраняват повече от 2900 художествени произведения на знакови български и чужди творци, обособени в 6 раздела: „Живопис“, „Графика“, „Скулптура“, „Сценичен плакат“, „Концептуално изкуство“ и „Фотография“. Броят на авторите надхвърля 400, от които 99 са графиците, а 42 – скулпторите.
„Нашият фонд съхранява, смело мога да кажа, архивът на българския театрален плакат от края на 70-те до 1992 г., който наброява 1300 плакати от 29 страни – споделя уредничката на галерията Емилия Стоева. – Другото, което ни отличава от останалите галерии е, че тук е първото произведение на българско концептуално изкуство – „Сандъче-картотека“ на международно известния художник Недко Солаков.“
През годините димитровградската галерия е домакин на 4 симпозиуми „В собствен контекст“ с участието на известни наши художници-концептуалисти. Също и на три симпозиума скулптура в метал от скрап “ Неща премълчавани, неказани думи“ със студенти от катедра „Метал“ в Националната художествена академия. От 2008 година в началото на месец септември се представя и пълноцветен календар с най-доброто от фонда.
Галерията е инициатор и организатор на рисувателни градски конкурси и образователни прояви. Тя отдавна се е превърнала в място за представяне на автори, прожекция на филми и видеоарт, камерни концерти, творчески работилници за деца и родители и др.
В момента в изложбената зала на Художествената галерия „Петко Чурчулиев“ гостуват плакати от колекцията на Полския институт в София. В нея са представени едни от най-известните майстори, създали „полската плакатна школа“: Валдемар Швежи, Стасис Ейдригевичус, Роман Каларус, Анджей Понговски, Ян Ленице, Лех Майевски, Мечислав Гуровски и др. Експозицията бе представена от Карол Желински, директор на Полския институт и ще бъде открита до 6 декември.